kolmapäev, 15. märts 2017

Mis on õige toitumine?

Hei,


Ma küll esiti plaanisin muust kirjutada, aga kuna mulle tuli kaks ettepanekut kirjutada toitumisest, siis otsustasin seda teha.


Mis on õige toitumine? Sellist asja pole minu meelest olemas. Nii palju kui on inimesi maakeral, nii palju on erinevaid arvamusi ja variatsioone õigest ja heast toitumisest.
Küll on aga minu meelest olemas normaalne toitumine, mitte mingi meeletu kava jälgimine, aga süsteemne naturaalse toidu tarbimine vastavalt kehalisele aktiivsusele ja eluviisile. Kindlasti ka maitseeelistustele.


Ma olen palju töötanud inimestega ja olnud neile abiks nii treeningu kui toitumisega. Olen ka psühholoogiat õppinud ja aru saanud, et väga paljude inimeste puhul on numbrid olulised ja veel rohkemate inimeste jaoks on numbrid koormavad ja hirmutavad. Olen aastatega välja töötanud sellise toitumis´soovituse´ oma klientidele, kus toitu pole vaja kaaluda. Küll aga peab klient jälgima veidi kella ja toidu koguseid. 

Tavaliselt saab klient minu käest personaaltreeningu raames toitumissoovituse 14ks päevaks, kus on siis 14 päeva jooksul välja toodud kõik ooted ja toidukorrad.


Ma ei ütleks, et tegu on toitumiskavaga, sest toitumiskava on minu jaoks siiski täpne toitumisplaan, kus grammi pealt ja toitaine pealt käib pidev matemaatika. Jah, see on vajalik, et saavutada tulemusi (nt kulturism, bodyfitness jne.) ja ei, minu meelest see ei ole vajalik, kui sa tahad olla lihtsalt vormis ja süüa tervislikult ning tunda end oma kehas hästi. See ei tähenda, et ma teeksin maha neid inimesi, kes jälgivad toitumiskava ja on mitte-võistlevad sportlased. See tähendab seda, et mõnele sobivad numbrid ja mõnele ei. Mõni saab paremaid tulemusi kindlates raamides olles ja mõni saab paremaid tulemusi, kui ta tunneb, et ta saab ise valida seda mida ja kui palju ta sööb.

Mina kungi kiviajal, aga ega ma siis ka kava järgi ei söönud, pigem käisin mäkis enne lavale minekut :D Ma lihtsalt olin siis noorem ja tegin 36-40h trenni nädalas :D


Mida ma siis teen? Ma annan oma kliendile ühe näidise 14st päevast, kuidas ta võiks näiteks toituda. Ma kindlasti ei väida, et see on ainuõige võimalus, kuid selline on minu nägemus treenerina. Ei ole ka mina kaasa läinud uue popi suunaga, kus ooteid ei ole ja söögikordi päevas on vähe. See ei sobi igaühele. Liikuv ja aktiivne inimene ei peaks tundma surmavat nälga ja lugema tunde ja minuteid hommikusöögist lõunani.


Minu toitumissoovitus koosneb naturaalsetest toiduainetest ja ei eelda suurt kokatausta. Piisab hautamisoskusest ja ahju/pliidi olemasolust. Menüüs peaaegu, et puuduvad praetud toidud. Põhiline valmistamisviis on ahi, aurutamine (kui on võimalus) või hautamine. Baas, mida ma inimestele pakun on väga sarnane , vajadusel (kui inimene sööb, ei söö, on allergiline millegi vastu) teen muudatusi. Nende 14 päeva jooksul harjub tavaliselt inimese keha režiimiga, naturaalse toidu maitsega ning kohaneb süsteemiga. Mul pole veel olnud klienti, kes oleks öelnud, et peale neljateistkümne päeva pikkust plaani jälgimist, ei oskaks ta nüüd ise edasi. Süsteem saab selgeks ja sealt edasi on juba nagu lepase reega.


Mingeid patupäevi minu toitumissoovitustes otseselt pole. Mis ei tähenda, et pidu jääks pidamata, kui on vaja. Küll on aga taaskord kokkulepped koguste pealt ja vajadusel oodete ümbermängimine. Alkohol on menüüst väljas. 


Mis siis veel? Nii lihtne ongi. 

Pildi tegi Mariko Passel, suvi 2016


Lisan mõned näited oodetest, äkki Sa saad ka mõne hea idee:


*pool peotäit pähkleid (kreeka-, mets-, parapähkel, mandel...)
* 4-5 kuivatatud ploomi/aprikoosi vms (neid oleks hea enne leotada)
*pool avokaadot
*pool tassikest maitsestamata jogurtit kaerakliidega
*1 puuvili (õun, kiivi vm.)
*3 vutimuna
*kakao (päris kakaopulbrist, sisaldab palju väärt kraami)
*köögivilja viilud (paprika, kaalikas, porgand- viimast hea süüa koos nt. pähklitega, siis omastuvad ka vajalikud ained paremini, kui rasv juures)
*klaas keefirit
*ruut v kaks (oleneb ruudust) tumedat (82+% cacao) shokolaadi
*üks tomat paari mozarellakuuliga ja basiilikuga
* hapukurgi/tomati salat
*kui on meeletu magusaisu, siis marieneeritud kurgid ja peedid jms, aitab vahel hädast välja. Loomulikult ei ole äädikas hullult kasulik, aga mõistlik kogus mõistlikul ajal päästab päeva :D
*ploomisuurune tükk sülti


Ja loetelu võiks olla lõputu. Aga jätan siinkohal katki. Nagu nägite, ei midagi erilist. Täitsa tavalised asjad. Nagu eks see toitumine ise ka, peaks olema täitsa tavaline asi, millega saab tegelikult ilusti hakkama igaüks.


Küsimustele vastan meeleldi ja olen Teie ideedele alati avatud :)

Olge mõnusad! 

Pildi tegi Mariko Passel, suvi 2016 (miks sellien pilt? Sest ma ootan juba suve)



6 kommentaari: