kolmapäev, 6. juuni 2018

Mis pagana matcha latte?

Tere, 


Palun üks matcha latte.








Minu esimene matcha latte kogemus pärineb 2017 veebruarikuust. Lätis. Mingis ``kohvi`` kohvikus. Tundus põnev asi, mida proovida. Matcha teed ma teadsin ja olin proovinud. Mõtlesin, et proovib seda lattet ka... Jubeeee! See ei olnud üldse hea. Sinna tassi see jäigi :D




Minu Läti-matcha latte aastast 2017 :D

Vahepeal ei olnud mul seega optimismi taas katsetama hakata. Eile aga, jalutades Juliaga, võtsime kohvid Wernerist ja tema teavitas mind rõõmsalt, et võtab matcha latte. Mina vahtisin teda kui imelooma ja ütlesin, et väga tore ja väga kasulik, aga ma siiski võtaks tavalise latte. ( Jajaa, ma tean, et tegelikult tuleb iga kord öelda cafe latte, sest lihtsalt latte tähendab sooja piima.)






Kui me kohvid kätte saime, näris mul ikka hinge, et kuidas ta seda niimoodi joob ja tahab osta. Palusin maitsta. Hoopis teine asi! (võrreldes mu läti-kogemusega). Täitsa mõeldav.


Ja täna, läksime Liisbetiga Kremplisse Kadrit vaatma. Pidime justkui kohvile minema... kui äkki: menüüst vaatas vastu matcha latte. Ma teadsin, et ma pidin seda proovima. Ma lihtsalt pidin.





Minu tänane Krempli Matcha Latte :P


Tellisime mõlemad selle. Täitsa okei oli. Kadri püüdis isegi lilled peale teha. Aga hoopis armsam üllatus vaatas vastu tassi alt (sellele paberile, mis käib tassi ja alustassi vahele, oli Kadri joonistanud nunnu lamba). Maitse poolest oli matcha latte mahe ja vahune. Peaaegu nagu päris kohv. Ja teate mis veel hea on? Kell on juba varsti 5 ja minu kolmas kohv ei olegi veel joodud :D Juhuuu. 




Kadri joonistatud lammas :)


Ma ikka püüan viisakuse tõttu hoida max 3 kohvi päevas. Aga päevad tunduvad vahel pikad ja kohvid väiksed :D


Aga nüüd sellest matchast kah natuke. Matcha on pulbriks jahvatatud kõrgema klassi roheline tee. Selle teevad eriliseks kasvatamise ja töötlemise protsessid: seda kasvatatakse vilus, korjatakse käsitsi ja kuivatatakse päikese käes. Väädid ja varred eemaldatakse enne töötlemist ja teelehed jahvatatakse kiviveskites peenikeseks pulbriks. 


Matcha rohelises tees on väga palju antioksüdante.  Antioksüdandid on ained, mis pidurdavad ja reguleerivad vabade radikaalide teket. Terves organismis valitseb antioksüdantide ja vabade radikaalide vahel tasakaal. Vabad radikaalid muutuvad ohtlikuks, kui tasakaal on rikutud. Antioksüdantide toimel (näiteks): pidurduvad vananemisprotsessid, alaneb kolesteroolitase,  väheneb ateroskleroosi, südamehaiguste ja südameinfarkti risk. Samuti väheneb ka kasvajate tekkevõimalus.


Siis leidub matchas aminohapet L-teaniini. Sellega koostöös toimib matchas leiduv kofeiin ( siikohal mina nats kurb. Ikka kofeiin siin ka!), mis annab kuni kuuetunnise energialaengu ilma kõrvalnähtudeta (nagu kätevärinad jm, tavalise kofeiini ületarbimisel). L-teaniini kõrvalnähuks on serotoniini ja dopamiini tootmine, mis parandavad tuju, mälu (Kadri R.- ma ausõna püüan mälu parandada :D) ja aitavad keskenduda. Lisaks energia saamisele, võib matchat ka rahustaval eesmärgil juua. Hiina taoistid ja Jaapani buda mungad on seda joonud ammustest aegadest alates meditatsiooniks ja kontsentratsiooni parandamiseks. 


Matcha tee joomist seostatakse ka ainevahetuse kiirenemisega ning väidetavalt aitab matcha tee joomine neli korda kiiremini rasvu põletada (Wikipedia ütles nii :D)


Matcha aitab ka keha jääkidest puhastada ja tugevdab immuunsüsteemi.  

Kuna mu emps on koguaeg kõige tervislikuga kursis, siis tõi ta mulle juba ammu paki matcha teed, et näe, tervslik. Joo joo. See vedeles mul tükk aega kodus. Paar korda jõin. No ei ole minu rida. 

Siis viisin Arcticusse tööle, et joome koos kolleegidega ära. Lugesin siis neile netist enne ette, kui kasulik see on ja siis tegin teed :D Haha. Üks kolleegidest tõmbas krimpsus ninaga tassi tühjaks, et noh, kasulik ja olgu siis nii. Teine ei suutnud lõpuni juua. Eks ma tegin kange tee ka. Kogu südamest ikka :D Hahaha. Rohkem ma ei püüdnud. In Your face, Antioksüdandid!


Aga kui teed ei taha, siis mis see matcha latte on?


See on kohvi-laadne jook, mille kasulikkusest saad lugeda siin.


Ja tegemine on lihtne, ehk sarnaselt tavalisele lattele. Näiteks nii.




Kas latte või matcha latte? Selles on küsimus.


Kas Teie olete matcha teed või matcha lattet joonud? Kas see maisteb Teile? 


Tänk juu very matcha :* for Ur attention.



4 kommentaari:

  1. Seda lugedes,et nüüd tahaks seda matcha teed proovida.Latte võib juua aga olen vanakooli inimene kohv piiamaga ja eiiii suhkrulw😋

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Latte ongi kohv piimaga. AInult et piim on vahustatud. Aga njaa. Matcha latte on parem kui tee :P

      Kustuta
  2. Kätre, Kremplis saab veel matcha teed ja matcha shotti ka 😉 ja kui keegi teine teeb lattet,mitte mina, siis võib isegi vahune olla 😂

    VastaKustuta